Frågor & Svar


Här försöker vi svara på de frågor som kommer in ang. Fiber installationen. Det går även bra att skicka in egna frågor via mail.

Är TV tjänsten trådlös?
Styrelsen svarar:
Kabel från router till digitalboxen är standardlösningen.
Vill du köra trådlöst från router till din digital-TV box så är detta utrustning du själv kommer få stå för eftersom det inte ingår i standardutrustningen. Detta kan köpas till som tilläggstjänster hos Telia eller köpas själv.
Se mer info här: http://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/technicolor-tg233

Vad händer om man flyttar?
Styrelsen svarar:
Fiber installationen och grundutbudet följer med fastigheten. Den nya ägaren taröver kostnaderna. Som säljare har man ansvaret att informera om detta vid försäljning

Kan man välja någon annan tjänsteleverantör?
Styrelsen svarar:
Nej! Detta är ett helhetsåtagande från Telias sida där fiberinstallation och bastjänsteutbud ingår. Efter 5års perioden kan detta omförhandlas.

Hur lång är avtalstiden för fibern?
Styrelsen svarar:
Avtalsperioden är initialt på 5år och förlängs sedan årsvis.

Hur debiteras fiberinstallationen?
Styrelsen svarar:
Installationen debiteras direkt till föreningen och sedan via föreningen till respektive medlem som har skrivit under anmälan.

Hur lång är bindingstiden på bastjänsteutbudet?
Styrelsen svarar:
Bindningstiden är på 5år även på tjänsteutbudet. Kostnaden är 379.-/månad/medlem. Detta är en fast prisbild och gäller hela avtalstiden.

Hur debiteras bastjänsteutbudet?
Styrelsen svarar:
Eftersom vi tecknar ett kollektivt bredbandsavtal med Telia debiteras bastjänsteutbudet till föreningen. Föreningen kommer i sin tur debitera varje medlem kvartalsvis.

Hur debiteras anpassningar och telefonsamtal?
Styrelsen svarar:
Alla anpassningar som görs tex. Fler kanaler, snabbare bredband, hyra film etc. Skickas direkt till den anslutna medlemmen.

Kan man flytta över sin nuvarande bindningstid till fibern?
Styrelsen svarar:
Ja har du Telia i dagsläget kan din bindingstid flyttas över vid installation av fiber. Har du någon annan leverantör får man själv säga upp sitt abonnemang i god tid för att slippa dubbla tjänster.

Vad är det Telia erbjuder oss som samfällighet?
Telia Svarar:
Vi erbjuder en helhetslösning där vi tillhandahåller installation av både passiv och aktiv utrustning. Följande ingår:
Vi beställer och drar fram fiber till Fastigheten
Vi sköter byggnation av Fastighetsnät och eventuellt områdesnät
Vi ansluter befintligt Fastighetsnät och eventuellt områdesnät
Vi tillhandahåller och installerar switchar och annan aktivutrustning
Vi står för drift och underhåll av aktiv utrustning under avtalstid
Vi tar hand om all slutkundshantering
Vi tillhandahåller hjälp och support. För aktuella öppettider se www.telia.se

Vad är det för leveranstid?
Telia svarar:
Normal leveranstid är 4 månader efter inkommen skriftlig beställning.

Vad händer när avtatalet är underskrivet?
Styrelsen svarar:
Ett uppstartmöte tillsammans med Telia & Entrepenören tillkallas. Mer information kommer när vi väl är här.

10 kommentarer:

  1. Hej. När är det tänkt att anmälan för fiberanslutningen ska gå ut till hushållen?

    Mvh Jonny Briljantvägen 53

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ursäkta att svaret kom efter vi delat ut anmälningarna. I fall anmälning kommit på villovägar så finns de att tanka ner och skriva ut här på sidan.

      Radera
  2. Hur går det med undersökningen av juridiken samt finns det någon preliminär plan på när ansökningar finns tillgängliga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte funnit några juridiska hinder än så länge...

      Radera
  3. Enligt Telias svar drar dom fiber till fastigheten och tillhandahåller switchar och annan aktivutrustning. Vad innebär det och vad är kostnaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det innebär att de gör all installation av all nödvändig utrustning hela vägen fram till t ex TV eller dator. Mer exakt vad det innebär om de behöver gräva, göra hål i fastighet m.m. finns i informationen från Telia här på sidan. Telia kommer även ha ett uppstartsmöte när vi är redo där det kommer finnas möjlighet att ställa frågor direkt till dem. Så länge man inte vill ha nåt extra så ska detta ingå i installationskostnaden (12500/11500).

      Radera
  4. Jag fick en anmälningsblankett i brevlådan med några frågor och svar.
    Jag har några frågor om det.
    Vilka källor anger att fastighetsvärdet stiger med ca 50000
    Nuvarande centralantenn kostar ca 50:-/månad. Är det dyrt
    En annan fråga
    Om en köpare av fastighet har ett flerårigt avtal med annan leverantör och inte vill ta över Telias utbud vad händer då

    SvaraRadera
  5. Vi har för avsikt att köpa nya trådlösa/bärbara telefoner. Krävs det speciella bärbara telefoner i det nya fibernätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Britta,
      Ursäkta för de sena svaret. Nej man behöver inte några särskilda telefoner för bredbandstelefoni. Den router vi kommer få har stöd för DECT(alltså bärbara telefoner). Mer information kommer snart..

      Radera
  6. Kommer befintlig tvantenn att försvinna och kostnaderna för den eller ska vi forsätta att underhålla den för de som inte har anslutit sig??????

    SvaraRadera